Silmiä liikuttavat lihakset, jotka voivat väsyä rasituksessa ihan kuten muutkin lihakset. Myös silmät tykkäävät säännöllisestä elämästä ja joskus ne kaipaavat erityissuojelua.

Silmien päivittäinen hoitorutiini

  • Kunnon yöunet ja ravinto

    auttavat lapsen silmiä kehittymään ja pysymään kunnossa.

  • Ulkoilu ja leikkiminen

    lepuuttavat lapsen silmiä.

  • Hyvä valaistus

    on tärkeää etenkin lähityössä kuten lukemisessa, piirtämisessä ja askartelussa.

  • Tablettien ja älypuhelinten kohtuukäyttö

    ehkäisee silmien ylirasitusta.

  • Tauot ja silmäjumppa

    rentouttavat silmiä lähityöskentelyn aikana ja sen jälkeen.

Silmien lempiruoat

Silmät ja näkö tykkäävät ihan kaikesta muutenkin terveelliseksi tiedetystä ruoasta. A-vitamiinin puutteesta voi seurata hämäräsokeutta eli vaikeuksia nähdä ilman runsasta valaistusta.

• Porkkana • Mustikka • Mansikka • Puolukka • Lohi ja muut kalat • Manteli • Pinaatti • Lehtikaali • Parsakaali • Kiivi ja muut hedelmät • Täysjyvävilja • Pehmeät rasvat •

Silmien pyörittely ja kulmien kurtistelu sallittu!

Tee silmäjumppa vaikka joka päivä.

  1. Sulje silmät. Lihakset rentoutuvat.
  2. Räpyttele silmiä. Sulje silmät ja avaa ne välillä apposen auki. Kyynelnesteet lähtevät liikkeelle.
  3. Katso kauas. Anna katseen vaeltaa ja tuijota sitten tovi etäällä olevaa kiintopistettä.
  4. Katso vasempaan ja oikeaan. Älä liikuta päätä. Toista muutaman kerran.
  5. Katso ylös ja sitten alas. Älä liikuta päätä. Toista muutaman kerran.
  6. Pyörittele silmiä muutamia kierroksia. Vaihda välillä suuntaa.
  7. Rutista ja kurtista. Purista silmät ihan kiinni ja kurtista kulmakarvat kippuralle. Toista pari kertaa.
  8. Sulje ja rentouta silmät.
  9. Avaa silmät. Kiitos jumppahetkestä!

Suojele silmiä ainakin näiltä!

Päivittäisen hoitamisen lisäksi silmät vaativat joissain tilanteissa erityissuojelua.

  • Aurinko

    Asiantuntija-arvioiden mukaan ihmisen elinikänään saamasta UV-säteilystä peräti 25 – 50 % saadaan jo ennen 18. ikävuotta, koska lapset viettävät niin paljon enemmän aikaa ulkona kuin aikuiset.

    Lasten silmät ovat aikuisen silmiä alttiimpia valon haitoille. Aurinkolaseja kannattaa käyttää jo vauvasta lähtien ja lippis tai lierihattu on hyvä lisävaruste. Nuoren silmän mykiö on kirkas, joten se läpäisee säteilyä aikuisen silmää paremmin. Siksi lapsen silmien suojaus häikäisyltä ja UV-säteiltä on erityisen tärkeää. Mykiön läpäisevän säteilyn on todettu altistavan silmäsairauksille ja näön heikkenemiselle. Vaurioitunut mykiö ei palaudu entiselleen, eli sen vaurioiden ennalta ehkäisy on erityisen tärkeää. Keväällä ja kesällä auringon UV-säteily on voimakasta, joten silmien suojaamisesta on hyötyä myös pilvisellä säällä tai varjossa.

    Silmälaseja käyttävällä lapsella tulee olla omilla voimakkuuksillaan olevat aurinkolasit tai sekä piilolasit että aurinkolasit. Yleisimmät muovilinssien materiaalit suodattavat UV-säteilyn hyvin. Lasilinssien UV-suodatuksen teho riippuu linssin tuotantomenetelmästä materiaalista ja pinnoitteista. Laadukkaat aurinkolasit blokkaavat niin UVA- että UVB-säteet. UV 100 tai UV 400 -merkinnät kehyksessä tarkoittavat, että aurinkolasit suodattavat maan päälle tulevan UV-säteilyn kokonaan. Täältä löydät lisätietoa silmien suojaamiselta valolta: suojaasilmasi.fi

  • Keinovalo

    Sininen valo on osa näkyvän valon spektriä, joka menee syvälle silmän pohjaan asti. Siksi se saattaa olla haitallista silmille. Sinistä valoa on loisteputkien valossa, digitaalisissa näytöissä ja myös auringon valossa. Haitalliselle valolle altistumista on syytä välttää, mutta toisaalta on tärkeää valaista hyvin oleskelu- ja leikkitilat hyvin. Sinistä valoa suodattavat silmälasilinssit päästävät lävitseen hyödyllisen sinisen valon, mutta suodattavat pois UV-säteet ja haitallista siniviolettia valoa.

  • Älylaitteet.

    Digitaalisia näyttöjä katselevat jo aivan pienetkin lapset. Mobiililaitteilla pelataan, pidetään yhteyttä, harjoitellaan tärkeitä mediataitoja ja tehdään koulutöitä. Sinistä valoa suodattavilla linsseillä voidaan vähentää silmien väsymistä sekä vähentää riskiä näyttöjen katselun aiheuttamille mahdollisille vaurioille.

  • Tuuli, roskat, risut, hiekka, ilotulitteet, vinha vauhti…

    Lapsen silmät on hyvä suojata tuulelta, ilmassa lentäviltä roskilta, hiekalta sun muulta. Pyöräilyssä, veneilyssä, monissa urheilulajeissa ja vauhdikkaassa elämänmenossa ylipäänsä ovat oikean malliset aurinkolasit tarpeellinen suoja auringolta, mutta myös mekaanisilta häiriöiltä. Suojalasit ovat tuiki tärkeä varuste esimerkiksi ilotulitushommissa, mutta ne voi hyvin sujauttaa lapsenkin päähän myös vaikkapa puutarhapuuhissa.

  • Suojauksesta huolimatta vahinkoja sattuu.

    Palloja lentää, oksat heiluvat ja pyykinpesuainekin voi löytää tiensä silmään. Monet silmätapaturmat ovat lieviä ja hoidettavissa kotikonstein. Lasten silmien alueen yleisiä vammoja ovat tylpän tai terävän esineen ja kemiallisten aineiden aiheuttamat vammat. Silmävammasta voi seurata näön sumeutta, valonarkuutta, kipua, punoitusta, kaksoiskuvia tai silmien vettymistä. Aina oireita ei ole.

    Terveydenhuollon ammattilainen osaa arvioida tapaturman mahdollisesti aiheuttaman silmävamman vakavuuden. Vakavissa silmätapaturmissa tulee aina kääntyä välittömästi silmälääkärin puoleen.

    Silmätapaturmien hoitovinkkejä löytyy täältä: Terveyskylä

© Copyright - Näe Ry 2020